Polonez - informacje ogólne

Polonez - informacje ogólne : Polonez - układy taneczne : Polonez - foto galeria 2001 / 2003 : Polonez - foto galeria 2004 / 2006 :

Polonez - taniec towarzyski


Cechy poloneza tańczonego w formie popularnej, charakteryzuje dostojność postawy, można również powiedzieć rycerskość w stosunku do partnerki i płynność ruchów. Każdy krok. ruch ręki. zwrot, wreszcie ukłon wypełnia czas trwania przeznaczonej mu części taktu. Nie ma ruchów rwanych, czy gwałtownych, każdy ruch wynika bezpośrednio z poprzedniego ruchu, stanowiąc jego dalszy ciąg. Naturalna harmonia i swoboda ruchów podporządkowana jest opanowaniu ich ostrości, lub nadmiernej elastyczności.

Elementy tańca


Krok podstawowy poloneza jest jedynym krokiem tanecznym w tym tańcu. Przy trójdzielnym metrum wykonuje się trzy kroki: pierwszy krok jest poprzedzony w przedtakcie wy sunięciem po podłodze np. prawej wyprostowanej nogi i stopniowym, niewielkim zgięciem w kolanie lewej nogi.
Stąpnięcie prawą nogą na "raz" -na pierwszą część taktu wyprzedza przeniesienie ciężaru ciała na tę nogę. Następuje ono stopniowo, płynnie i niemal wypełnia czas między pierwszą, a drugą częścią taktu.
Na "dwa" (na drugą ćwierćnutę) krok lewą nogą na całą stopę. Na "trzy" krok prawą nogą. Nogi stawia się z palców na całe stopy, przenosi nogę ruchem płynnym. Postawa wyprostowana na "dwa" i "trzy" tułów wyprzedza postawienie nogi.
W następnym takcie pierwszy posuwisty krok rozpoczęty w przedtakcie wykonuje się lewą nogą. W parach tancerz i tancerka tańczą różnoimiennymi nogami- tancerz zaczyna prawą nogą. tancerka lewą.
Umiar w zgięciu nogi i posuwistości pierwszej części kroku poloneza wyznacza styl tańca, natomiast zdecydowany sposób wykonania dwóch następnych kroków podkreśla jego dostojność i charakterystyczną energię. Tańczy się swobodnie, bez przesadnego podkreślania ruchów.
Układ rąk- tancerz i tancerka ujmują się rękami wewnętrznymi dla pary i unoszą je w przód mniej więcej na wysokość pasa. Wolne ręce oboje opuszczają nisko w bok, odchylając dłoń w tył. Tancerka przytrzymuje chusteczkę
Podczas wykonywania "bramek" przy ujęciu rękami wewnętrznymi tancerz i tancerka oddalają się na odległość dwóch kroków od siebie, wyprostowane ręce unoszą wysoko bok. Górną częścią ciała zwracają się trochę do siebie.
Ujęcie za lewe ręce- tancerz lewą ręką ujmuje lewą dłoń tancerki (ręce uniesione w przód, jak poprzednio). Tancerka wysunięta jest o pól kroku przed partnera, który za jej plecami unosi w bok prawą rękę jakby osłaniając ją.
Ukłon-tancerz dostawia nogę do nogi i stopniowo pochyla w ukłonie głowę i barki, stopniowo też prostuje się z ukłonu. Ręce opuszcza nisko w bok. Ukłon i wyprostowanie trwa jeden albo dwa takty.
Tancerka stojąc na złączonych nogach zgina je i pochyla głowę, ruch kolan i głowy jest jednoczesny. Krótko wytrzymuje pozę. Prostując się najpierw unosi głowę, następnie prostuje nogi.

Menu

Strona główna

Przedmiotowy system oceniania

Kryteria oceny

Propozycje oceny

Testy sprawności ogólnej

Normy oceny chłopców z LA

Normy oceny dziewcząt z LA

Testy sprawności specjalnej

Plany wynikowe z WF

Dzień Sportu Szkolnego

Programy profilaktyczne

Obchody Milenium

Na stronie

Polonez - taniec towarzyski

Elementy tańca

Ciekawe strony

Oficjalny serwis gminy Szprotawa

Gimnazjum nr 1 w Szprotawie

Drużyna harcerska w naszym Gimnazjum

Poczta